درباره غلامحسین بنان
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۵۹۶۷۰
غلامحسین بنان ۱۵ اردیبهشت ۱۲۹۰ خورشیدی در تهران متولد شد. پدرش کریمخان بنانالدوله نوری و مادرش دختر شاهزاده رکنالدوله برادر ناصرالدین شاه بود.
وی از ۶ سالگی به خوانندگی و نوازندگی ارگ و پیانو پرداخت و در این راه از راهنماییهای مادرش که پیانو را بسیار خوب مینواخت، بهرهها گرفت.
بنان به گفته خودش، فعالیت حرفهای را در ۱۳۰۶ خورشیدی آغاز کرد و فقط در جلسات خصوصی و در حضور دوستان و آشنایان به صورت حرفهای آواز میخواند اما در نهایت وارد رادیو شد و با همکاری هنرمندانی چون روحالله خالقی صدایش را از طریق رادیو تهران به گوش مردم رساند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
زندهیاد روحالله خالقی او را به ارکستر انجمن موسیقی دعوت کرد و از طرفی بنان با ارکستر شماره یک نیز همکاری داشت. این در حالی بود که به برنامه گلهای رنگارنگ نیز دعوت شده بود.
غلامحسین بنان با مریم وزیری، خواهر کلنل علینقی وزیری ازدواج کرد که حاصل این ازدواج یک دختر به نام گیتی و یک پسر به نام بیژن است. بنان پس از درگذشت همسر اولش، در نهم بهمن ۱۳۴۴ خورشیدی با پری دختآور ازدواج کرد.
آوای بنان در رادیو
نخستین باری که صدای بنان از رادیو شنیده شد به ۳۱ اردیبهشت ۱۳۲۱ خورشیدی برمیگردد و تا قبل از آن بنان فقط در محافل خصوصی خوانده بود. خودش درباره خواندنش در رادیو میگوید: من قصدم خواننده شدن نبود. روی علاقه خودم و سفارش استادانم، چون ناصر سیف گاهی میخواندم. تا سیسالگی شروع نکردم. وقتیکه با خانواده کلنل وزیری وصلت کردم، او مرا به موسیقی کشاند. به طور قطع شخصی که استعداد بنان را پیدا کرد و شناخت، روحالله خالقی بود. خالقی درباره نخستین دیدارش با بنان میگوید که در روز اولی که او را دیده و از او خواسته تا قطعهای را بخواند، آنقدر به وجد آمده که بیاختیار از جا بلند شده و او را در آغوش گرفته است.
نمایی از ارکستر رادیو به رهبری روح الله خالقی و خوانندگی غلام حسین بناناتفاق تکان دهنده زندگی و حرفه بنان
زندگی حرفه ای غلامحسین بنان تحت تاثیر یک حادثه قرار گرفت و تغییر فراوانی کرد. او در ۲۷ دی ۱۳۳۶ خورشیدی به همراه ۲ تن از دوستانش در راه بازگشت از یک میهمانی به طرف خانه بود که ناگهان در حوالی کاروانسرای سنگی یک تانکر نفتکش فاقد چراغ ایمنی عقب و پوشیده از گل و لای در مقابلش ظاهر میشود و تصادف شدیدی میان خودروی بنان و آن تانکر نفتکش رخ میدهد. بعد از برخورد شدید، بنان از ناحیه صورت و چشمها آسیب میبیند.
با انتشار خبر این تصادف در روزنامهها و مجلات، انبوه مردم به طرف بیمارستان روانه میشود تا آنجا که به علت جمعیت بسیار و بر هم خوردن نظم بیمارستان، دفترچهای در سالن انتظار بیمارستان قرار میدهند تا مردمی که موفق به عیادت از بنان نشده بودهاند در آن دفتر ابراز همدردی کنند و نوشتهای برای او به جای بگذارند.
بنان برای معالجه به خارج از کشور مسافرت کرد و بعد از برگشت از این سفر تصمیم گرفت در مواضع هنری خود بازنگری کند. او میگفت: من از این پس کوشش میکنم آثاری اجرا کنم که واجد وزنی شاد و شعری امیدوارکننده است. من از ادامه شیوه قدیم که شباهت به مرثیهخوانی دارد خسته شدهام؛ البته در این زمینه سازندگان آهنگ باید با من یاری و همکاری کنند.
بنان و نوهاشمحبوب ترین آثار بنان
از ماندگارترین ترانههای بنان میتوان به آهنگ آذربایجان در مایه شور، آمدی جانم به قربانت در مایه بوسلیک، الهه ناز در مایه دشتی، بهار دلنشین در آواز اصفهان، بوی جوی مولیان در آواز اصفهان، تصنیف توشه عمر در دستگاه همایون، یار رمیده، میناب، خاموش، مراعاشقی شیدا، من از روز ازل، نوای نی و سرود همیشه جاوید ای ایران در مایه دشتی اشاره کرد.
بنان حالا چرا و کاروان را بهترین آثار خودش میدانست و میگفت: کاروان را برای بعد از مرگم خواندهام. به گفته همسرش او در اواخر عمر خود هم دلبستگی عجیبی به ترانه رؤیای هستی پیدا کرده بود تا آنجا که با این آهنگ میگریست.
بنان بهترین اثر خود را «حالا چرا» و «کاروان» میدانست. تصویر متعلق به استاد بنان - احمد عبادی و استاد شجریانسبک خوانندگی و ویژگی صدای بنان
تأثیر صدای بنان در موسیقی ایرانی آنقدر است که برخی آواز ایرانی را به پیش و بعد از بنان تقسیم کردهاند و این به خاطر آن بود که خوانندگان قبل از او بیشتر بلند خوانی میکردند و همین باعث میشد، اشعار جویدهجویده و نامفهوم به گوش برسند. بنان با توجه به تربیت خانوادگی و تعالیم روح الله خالقی فهمیده بود که نباید حنجره آزاری کند و واسطه بین شاعر و شنونده باشد؛ برای همین در آوازهای او داد زدنهای بیجا را مشاهده نمیکنیم و اشعار خوب تلفظ میشوند و به گوش مخاطب میرسند.
بنان در طول فعالیت هنری خود، حدود ۳۵۰ قطعه را اجرا کرد و آنچه امتیاز مسلم صدای او را پدید میآورد، زیروبمها و تحریرات صدای او است که مخصوص به خودش است.
استاد بنان نهتنها در آواز قدیمی و کلاسیک ایران استاد بود، بلکه در نغمات جدید و مدرن ایران نیز تسلط کامل داشت و تصنیف زیبای الهه ناز بهترین معرف این ادعا است، بنان را میتوان بهراستی بزرگترین اجراکننده آهنگهای سبک وزیری خالقی دانست و شاید اوج همکاری این ۲ را در سرود ای ایران بتوانیم مشاهده کنیم.
جالب است بدانید خودش اعتقاد دارد این سرود را باید بهصورت اپرایی خواند و صدای او بیشتر به درد آواز خواندن میخورد تا سرود؛ البته استاد درباره تصنیف الهه ناز هم معتقد بودند که کار متوسطی به شمار می رود که با اقبال مردم مواجه شده است!
او همچنین در کنار ادیب خوانساری از اجراکنندگان آثار استادان صبا و محجوبی بود و همچنین به مرکبخوانی و تلفیق شعر و موسیقی تسلط داشت.
این کتاب مجموعه آثار و شرح زندگانی غلامحسین بنان است که در چهار بخش مفصل و مشروح تنظیم شده و کاملترین و دقیقترین اثری محسوب می شود که تاکنون در این زمینه منتشر شده است.بنان از منظر دیگر هنرمندان
پرویز خطیبی شاعر و نویسنده در خاطرهای از بنان میگوید: ۱۳۳۸ خورشیدی در یک شب سرد زمستانی به یک مجلس عروسی دعوت شدیم. داماد آقای علی اکبر مشکین سلیمی، برادر مصطفی سلیمی مولف و ناشر مجله گلهای رنگارنگ بود. بسیاری از افراد سرشناس و رجال نامی وقت در آن میهمانی حضور داشتند. یک آواز خان حرفهای، با صدای نه چندان خوش مدتی وقت حضار را گرفت و بالاخره مرد جوانی که در بین میهمانان نشسته بود به اصرار یکی از حاضران همراه با تار شروع به خواندن آواز کرد و ناگهان مجلس آرام گرفت و نفسها در سینهها حبس شد. صدای مرد جوان به زمزمه آرام جویباری میماند که در قلب کوهستانها آدم را به یک خواب شیرین بهاری دعوت میکند. هنگام خواندن چهرهاش آرام و نگاهش ثابت و معمولی بود، تحریر و کشش خاصی که در آن صدا وجود داشت، یک چیز دیگر بود. چیزی سوای آنچه که تا به امروز شنیده بودم، پیش خود گفتم کیست صاحب این صدا؟ آیا اقبال السلطان است که من صفحاتش را دارم؟ مجلس که تمام شد، سعی کردم صاحب صدا را پیدا کنم اما معلوم شد که او زودتر از دیگران رفته، نزد مصطفی خان برادر عروس رفتم و نام او را پرسیدم، مصطفی خان او را اینطور معرفی کرد: غلامحسین بنان، پسر بنان الملک، از شاهزادههای قاجار است.
مرحوم پرویز مشکاتیان و محمد رضا شجریان در کنار غلام حسین بناندرگذشت بنان
غلامحسین بنان در غروب هشتم اسفند ۱۳۶۴ خورشیدی در تهران درگذشت و بر خلاف وصیتش که مایل بود در گورستان ظهیرالدوله به خاک سپرده شود، در دهم اسفند در امامزاده طاهر کرج به خاک سپرده شد. او مدتها از بیماری دستگاه گوارش و افسردگی رنج میبرد.
در پی این رویداد، مرکز سرود و آهنگهای انقلابی وزارت ارشاد، هنرستان سرود و آهنگهای انقلابی، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، بیمارستان ایرانمهر، محمدرضا شجریان، کاوه دیلمی، هنگامه اخوان، شهرام ناظری، ابوالحسن ورزی، کامکار، تورج نگهبان، جمشید مشایخی، عماد رام و بسیاری دیگر از هنرمندان و دوستان و یاران وی پیامهای تسلیتی بهطور جداگانه صادر کردند.
مقبره پیشین بناناز ۱۳۶۴ خورشیدی یعنی زمان درگذشت وی تا ۱۳۸۹ خورشیدی سنگ قبر بنان تعویض نشد، ۱۳۸۹ خورشیدی به دلیل پارهای از تغییرات در امامزاده طاهر کرج و همسطحسازی قبور و تعویض همه سنگ قبرهای نزدیک صحن، سنگ قبر بنان نیز تعویض شد و به شکل کنونی درآمد.
سنگ قبر کنونی بنان برچسبها روح الله خالقی آذربایجان شهرام ناظری محمدرضا شجریان اصفهان مصطفی سلیمی غلامحسین بنان بیمارستان ایرانمهرمنبع: ایرنا
کلیدواژه: روح الله خالقی آذربایجان شهرام ناظری محمدرضا شجریان اصفهان مصطفی سلیمی غلامحسین بنان بیمارستان ایرانمهر روح الله خالقی آذربایجان شهرام ناظری محمدرضا شجریان اصفهان مصطفی سلیمی غلامحسین بنان بیمارستان ایرانمهر روح الله خالقی غلامحسین بنان حرفه ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۹۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پردههای حفاظت خورشیدی؛ راهکار پایداری ساختمانها
پردههای حفاظت خورشیدی، عنصر کلیدی در صدور گواهینامه ساختمانهای پایدار بهشمار میرود که چارچوبی برای اندازهگیری و ارزیابی مصرف منابع فراهم میآورند و بهدست آوردن آنها برای بناهای امروزی بسیار مهم است.
به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، وقتی والاس اس. بروکر برای اولین بار مفهوم گرمایش جهانی را در دهه ۱۹۷۰ معرفی کرد، جامعه پیامدهای این پدیده را پیشبینی نکرده بود. امروزه با گذشت بیش از ۵۰ سال، جهان از پیشبینی سناریوهای نامطلوب اقلیمی دست برداشته و بهطور مستقیم شاهد آن است. زمین بهدنبال نابرابری در واکنش جهانی به این موضوع و کاهش تدریجی انتشار کربن، سال به سال رکوردهای دمایی را میشکند.
کاهش انتشار کربن در معماریکاهش انتشار کربندیاکسید در معماری مستلزم اجرای استراتژیهای مؤثری است که به ساخت مواد و چرخه عمر ساختمانها، همچنین مصرف انرژی در طول استفاده میپردازد. در کشورهایی مانند ایالات متحده، تقریباً ۴۵ درصد از مصرف انرژی در بخش مسکونی به فضاهای گرمایشی و سرمایشی اختصاص پیدا میکند که توجه به طراحی کارآمد ساختمان بهویژه نما را ضروری میسازد. برای دستیابی به این هدف، سیاستهایی در حال اجرا هستند که بهرهگیری از مدلهای پایدارتر را ترویج میکنند. در یکی از این مدلهای جدید، گواهیهای پایداری برای ساختمانها چارچوبی برای اندازهگیری و ارزیابی مصرف منابع فراهم میآورد.
گزارش ارائه شده توسط متخصصان طراحی و ساخت سیستمهای حفاظت خورشیدی در زمینه پایداری در ساختمانها و گواهینامههای آنها، ارتباط استفاده از پردهها را در این راستا و نقش اساسی آنها در ساختمان و طراحی پایدار را با توجه به این امر برجسته میکند که میتوانند بر جنبههای مختلف ارزیابیشده توسط سیستمهای گواهی مانند LEED، BREEAM و غیره تأثیر مثبت بگذارند.
تأثیر پردههای حفاظت خورشیدی بر پایداری ساختمانهاپردهای که بهخوبی طراحی شده باشد نه تنها با عایقکاری باعث بهبود بهرهوری انرژی ساختمان میشود، بلکه با تنظیم دما و تابش نور طبیعی، بخشهای حرارتی و نوری فضاهای داخلی را نیز تحت تأثیر قرار میدهد و بعضی از معیارهای گواهینامههای مربوط به رفاه سرنشینان، مانند WELL و HQE را برآورده میکند. علاوه بر این، بسته به مواد بهکاررفته در ساخت آنها، پردهها میتوانند با استفاده از مواد زیستمحیطی به پایداری کمک کنند که این امر بر ارزیابی جنبههایی مانند ردپای کربن و اثرات زیستمحیطی تولید آنها تأثیر میگذارد.
فراتر از جنبههای تولیدی، گنجاندن ویژگیهای نوآورانهای مانند سیستمهای خودکاری که به شرایط محیطی پاسخ میدهند و در طرحها ادغام شدهاند، نوآوری در طراحی پایدار را برجسته میکند. این ویژگیها پردهها را به عناصر ضروری برای جلوگیری از گرمای بیش از حد در محیطهای داخلی و کاهش تابش خورشید تبدیل میکند و در نتیجه مصرف انرژی مورد نیاز برای خنکسازی را کاهش میدهد. با سیستمهای غلتکی و پلیسهدار، پردهها راهحلی چند سطحی هستند که تأثیر مثبتی بر ساختمانها میگذارند.
پردهها و سهم آنها در اخذ گواهینامههای پایداریامروزه چندین کشور حداقل یک برنامه صدور گواهینامه در سطح ملی دارند. این گسترش، منعکسکننده یک رویکرد جامع برای ساخت سازههایی است که تأثیر آنها را به حداقل میرساند و شیوههای پایدار را در طول چرخه زندگی آنها ترویج میکند.
ادغام استراتژیک پردهها در ساختمانها نهتنها جنبههای زیباییشناسی و عملکرد را موردتوجه قرار میدهد، بلکه میتواند نقش اساسی در برآوردن الزامات رایج برای دریافت گواهینامههای پایداری داشته باشد. به این ترتیب از آسایش حرارتی گرفته تا صرفهجویی در انرژی، بهبود کیفیت هوا و مدیریت زباله، جنبههای مختلفی را شامل میشود.
آسایش حرارتی با بهرهگیری از پردهها در معماریپردههای خورشیدی برای رسیدن به دمای مطلوب برای زندگی و کار، همچنین دستیابی به آسایش حرارتی مورد نظر در بناها ضروری هستند. بعضی شرکتها برای مدیریت صحیح ورود نور خورشید به ساختمان، از پارچههای فنی تیره یا مرواریدی استفاده میکنند که از بنا محافظت، نور را فیلتر و حرارت را تنظیم میکند.
رنگها نیز نقشی اساسی در حفاظت حرارتی دارند. رنگهای تیره گرما را جذب و رنگهای روشن آن را منعکس میکنند.
نور و آسایش بصری با بهرهگیری از پردهها در معماریپردههای خورشیدی با ارائه نور با کیفیت، بهرهوری و رفاه ساکنین را ارتقا میدهند. نور طبیعی ارتباط افراد را با فضاهای بیرون از طریق پنجرهها فراهم میکند و استفاده هوشمندانه از پردهها، از طریق انتخاب صحیح پارچه با خاصیت بازتابی و درجه باز شدن کافی، امکان مدیریت صحیح نور طبیعی، حفظ آسایش بصری و کاهش نیاز به نور مصنوعی را فراهم میکند.
آسایش آکوستیک با بهرهگیری از پردهها در معماریآسایش، بهرهوری و تعامل سرنشینان از طریق طراحی آکوستیک در داخل خانه برجسته میشود. پردههای فنی به لطف استفاده از پارچههایی با ضریب جذب آکوستیک اثباتشده، به بهبود میرایی آکوستیک کمک میکنند. علاوه بر این، آنها دارای سیستمهای موتوری هستند که صدا و طنین را در لولههای سیمپیچ کاهش میدهد.
کیفیت هوا با بهرهگیری از پردهها در معماریکیفیت هوا با انجام آزمایشات در مرحله پس از ساخت برای تعیین سطوح نهایی آلایندهها در یک فضا ارزیابی میشود. علاوه بر این، انتشار ترکیبات آلی فرار با استفاده از پارچههای دارای گواهی Greenguard کاهش پیدا میکند.
مدیریت پسماند با بهرهگیری از پردهها در معماریانتخاب پردههای ساختهشده از مواد سازگار با محیط زیست به رعایت معیارهای گواهی مربوط به مدیریت مواد مسئول کمک میکند. همچنین یک سیستم تولید و تحویل اجرا شده است که با برنامهریزی ساختوساز تنظیم میشود و زبالههای تولید شده در محل را به حداقل میرساند.
ذخیره انرژی با بهرهگیری از پردهها در معماریپردهها از منظر انرژی بهعنوان موانع حرارتی عمل میکنند. این ساختارها عایق هستند، از دست دادن گرما در ماههای سرد را کاهش میدهند و ورودی گرما را در ماههای گرم تنظیم میکنند. این کنترل حرارتی نهتنها عملکرد انرژی یک ساختمان را بهینه، بلکه الزامات خاص تعدادی از گواهینامههای یادشده را نیز برآورده میکند که بهدنبال کاهش وابستگی به سیستمهای تهویه مطبوع هستند.
بهطور کلی تأثیر مثبت پردهها در توانایی آنها برای برآورده کردن الزامات گواهینامههای دقیق منعکس میشود که به مدیریت بهینه خورشیدی، همچنین کاهش مصرف انرژی، صرفهجویی در هزینههای گرمایش و تهویه مطبوع کمک میکند.
کد خبر 750425